دانشنامه و مقالات

پروفیل سبک و سنگین و 2 تفاوت آن

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پروفیل چیست؟

برای بررسی تفاوت های میان قیمت پروفیل سبک و سنگین بهتر است تعریفی از این محصول و ویژگی های آن داشته باشیم. به طور کلی این محصولات با استفاده از ورق و شمش های فولادی تولید می گردد. تاریخچه استفاده از این مقاطع به قرن ها پیش بر می گردد. ابتدا از آن در ساخت پل و یا دیگر سازه ها به صورت ورق های فولادی به یکدیگر پرچ شده، مورد استفاده قرار گرفت.

پروسه اختراع و تکامل مراحل تولید این محصولات تا بعد از جنگ جهانی دوم ادامه پیدا کرد و در نهایت توسط دستگاهی که مولر مخترع آلمانی اختراع کرده بود برش نهایی مورد نیاز مقاطع توخالی دایره و مستطیلی توسعه یافت. از آن زمان به بعد مخترعان دیگری مانند LIOYDS و STEWART تولید مقاطع توخالی را توسعه بخشیدند و ابداعات جدید را به این رشته عرضه کردند. در ادامه این مطلب به بررسی این محصول از لحاظ نوع، روش های تولید، شکل و ابعاد، کاربرد و قیمت خواهیم پرداخت.

انواع پروفیل آهن

  • پروفیل ساختمانی: این محصولات  اغلب به شیوه نورد سرد تولید می شوند که در ساخت درب و پنجره ساختمان، ناودانی، تیرهای تکیه گاهی، چارچوب های در و برای ساخت سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پروفیل صنعتی: این نوع از مقاطع از لحاظ وزنی سنگین تر بوده و مقاومت بیشتری در برابر فشار و نیرو دارد از همین رو اغلب به صورت قطعه صنعتی در صنایع نظامی، خودرو سازی و…  مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گالوانیزه: این مقاطع آبکاری شده با استفاده از فلز روی می باشند که به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت همچنین استحکام و مقاومت این محصول در ساخت درب و پنجره UPVC در برج ها و ساختمان های بلند کاربرد دارد.
  • کامپوزیتی: این نوع مقاطع به دلیل خاصیت غیرکشسانی و مقاومت در برابر خوردگی، استحکام و طول عمر بالایی داشته از همین رو از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. این مقاطع علاوه بر مقاومت زیاد باعث سبکی بنا شده که این عامل خود مقاومت ساختمان را در برابر زمین لرزه بالا می برد.

تفاوت انواع پروفیل آهن

بررسی انواع پروفیل از لحاظ شکل و ابعاد

این مقاطع به دو صورت باز و بسته در بازار موجود می باشد. مقاطع باز از خم و برش ورق های فولادی تولید می گردند، عمدتا کاربردهای ساختمانی دارد تا صنعتی و شامل انواع تیرآهن، ناودانی، نبشی، مقاطع Hat ، Z می شود.
مقاطع بسته را با استفاده از شمش های فولادی تولید می کنند. این مقاطع شامل انواع لوله، قوطی، پروفیل های درب و پنجره، پروفیل های درب کرکره ای و Hss می شود و هم در مصارف ساختمانی و هم صنعتی کاربرد دارد.

انواع روش تولید پروفیل آهن

در ساخت این محصولات دو شیوه نورد گرم و سرد مورد استفاده قرار می گیرد. انواع سبک که با استفاده از خم و برش ورق فولادی تولید می گردد به شیوه نورد سرد و در ساخت انواع سنگین که از ورق فولادی می سازند نورد گرم بکار برده می شود.

بررسی تفاوت پروفیل سبک و سنگین

همانگونه که ذکر کردیم دو نوع پروفیل سبک و سنگین تولید می شود:

  • پروفیل سبک: این محصولات در واحد های صنعتی با استفاده از ورق روغنی یا همان ورق تولید شده به شیوه نورد سرد و مطابق با استاندارد EN 10 219-2 و DIN 2394 تولید می گردد. مقاطع سبک با دارا بودن خاصیت آبکاری، کیفیت بالا در سطح محصول، شکل پذیری مطلوب در ابعاد گوناگون در بازار موجود می باشد.
    تولید این محصولات به شیوه نورد سرد باعث افزایش قابلیت های این نوع محصول شود به صورتی که در صنایع مختلف مانند صنعت خودرو سازی، اسلحه سازی، لوازم خانگی، مبلمان و دوچرخه سازی و… می توان از آن استفاده کرد. قابل ذکر است که به علت داشتن ظاهری صیقلی و ساختاری ظریف به پروفیل مبلی نیز معروف می باشد.
  • پروفیل سنگین: این مقاطع که به نام های پروفیل صنعتی و یا ساختمانی هم شناخته می شوند با استفاده از ورق هایی با ضخامت بالاتر از 1.5 میلیمتر و به شیوه نورد گرم تولید می گردند. این محصول دارای جوش پذیری بالا، سختی سطحی، دارای پیچش و خمش بالا می باشد. به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار اغلب در ساخت شاسی ماشین، دستگاه های صنعتی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت پروفیل سبک

تا اینجا خواندیم که این نوع محصول را به شیوه نورد سرد می سازند. بنابراین پروسه ساخت آن با صرف هزینه و انرژی همراه بوه و محصولات از کیفیت ظاهری و سطحی بالایی برخوردار هستند. طبیعی ست که قیمت این محصول در کنار نوع سنگین از قیمت بالاتری برخوردار باشد. با توجه به این موارد در برآورد قیمت این محصولات عوامل مختلفی اعم از تعرفه های دلار، گمرک، وزن محصول و همچنین هزینه های نورد سرد موثر است. با در نظر گرفتن تمامی این عوامل قیمت روز پروفیل سبک در واحد وزن آن اعلام می شود. به این صورت که قیمت آن هر چه که بود در وزن محصول ضرب می شود.

پروفیل سبک اصفهان

مقاطع تولید شده در فولاد علویجه اصفهان در ابعاد و ضخامت های متفاوت و مطابق با استاندارد JIS G3466 ،DIN 2395 تولید می گردند. اغلب از این محصولات در بازار آهن آلات به عنوان مقاطع سبک یاد می کنند. جهت اطلاع از قیمت پروفیل سبک اصفهان با مشاوران فروش آهن سه تماس حاصل بفرمایید.

پروفیل سبک تبریز

این محصول با استفاده از ورق گالوانیزه با ضخامت نیم تا 5 میلیمتر و به شیوه نورد گرم تولید می گردد. این مقاطع در سایزهای 10 تا 60 میلیمتر، لوله های صنعتی از 1.4 تا 4 اینچ و لوله های آب و گاز از 1.2 تا 4 اینچ در بازار موجود می باشد. برای اطلاع از قیمت پروفیل سبک تبریز به صورت آنلاین به سایت آهن سه مراجعه نمایید.

قیمت پروفیل آریا

اصلی ترین حوزه فعالیت گروه صنعتی آریا تولید لوله و قوطی مبلی می باشد. پروفیل های UPVC این واحد صنعتی با برند ABI بوده و دارای جایگاه خوبی بین خریداران دارد. محصولات این واحد صنعتی مطابق با استاندارد DIN 2395 و JIS G3466 و با ضخامت بین 0.7 تا 1.2میلیمتر می باشد. به دلیل نوسانات در بازار برای اطلاع از قیمت روز لوله و پروفیل آریا لطفا به سایت آهن سه مراجعه نمایید.

قیمت پروفیل ستونی

این محصولات به صورت اشکال مربع و مستطیل تولید می گردند و جزء مقاطع سنگین به حساب می آیند. مقاطع ستونی از قابلیت جوش پذیری، فرم پذیری، مقاومت بالا همچنین از دقت ابعادی خوبی برخوردار می باشند و از آن اغلب در موارد صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. به علت نوسانات در بازار آهن آلات لطفا برای اطلاع از قیمت روز قوطی پروفیل ستونی با مشاوران آهن سه در ارتباط باشید.

قیمت پروفیل ستونی

به طور خلاصه و به صورت تیتروار تفاوت های میان این دو محصول را که تا اینجا خواندیم برای شما آورده ایم:

  • گفتیم که مقاطع سبک در بازار قیمت بالاتری داشته ولی در برآورد قیمت با توجه به محاسبه قیمت در واحد وزن محصول قیمت محصولات سنگین بیشتر از سبک می شود.
  •  تفاوت دیگر این دو محصول در ورق فولادی می باشد که در ساخت محصول از آن استفاده می شود. به این صورت که انواع سبک با استفاده از ورق روغنی و نوع سنگین با استفاده از ورق سیاه تولید می گردد.
  • تفاوت سوم در ضخامت محصولات است. به این صورت که محصولات سبک با ضخامت کمتر از 1.5 میلیمتر و محصولات سنگین ضخامت بالاتر از 1.5 میلیمتر ساخته می شوند.
  • و تفاوت آخر در مقاومت این محصولات است به صورتی که مقاطع سنگین از لحاظ مقاومت و توان تحمل بار مقاوم تر از انواع سبک بوده از همین رو اغلب در موارد صنعتی و کاربردهایی که به تحمل بار نیاز دارند از مقاطع سنگین استفاده می شود.

خلاصه ای از مقاله فوق را می توانید در اینفوگرافیک زیر مشاهده فرمایید

اطلاعات تفاوت پروفیل سبک و سنگین

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در پایین همین مطلب برای ما بنویسید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”outline” style=”square” message_box_color=”juicy_pink” icon_fontawesome=”fa fa-file-pdf-o”]

دریافت PDF پروفیل سبک و سنگین و 2 تفاوت آن

[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *