چگونه میلگرد را خم کنیم

در مطلب پیش رو قرار است در مورد قیچی خم و برش میلگرد صحبت کنیم اما قبل از آن لازم است که بدانید میلگرد چیست و چه کارایی دارد تا به دستگاهی بپردازیم که برش می دهد. میلگرد یکی از مصالح ساختمانی است که نقش مهمی در اسکلت بندی دارد که از فولادهای با سطح مقطع دایره ای شکل است که طول زیادی دارد و قطر و عرض متفاوتی دارد. این محصول برای جبران مقاومت کششی پایین در بتن مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه در بسیاری از کشورها از جمله ایران از میلگرد برای کف تا ستون و سقف ساختمان استفاده می کنند. میلگرد ها از نظر شکلی به طور کلی به دو صورت آج دار و ساده هستند.

میلگردبر چیست؟

آرماتور به عنوان اصلی ترین عنصر در صنعت ساختمان سازی می باشد. این مقاطع به طول های استاندارد 6، 12 و… تولید و روانه بازار می گردد. گاهی نیاز است این مقاطع را در اندازه های مورد نیاز برش دهند. برای این منظور از قیچی میلگردبر هیدرولیک ، قیچی آرماتوربری دستی ، قیچی میلگردبر برقی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های برش میلگرد

میلگرد را به دو روش برش می دهند. روش سرد و روش گرم. برای این محصول برش سرد بهتر است و مزایای بیشتری دارد. در روش برش سرد باید به وزن میلگرد توجه کرد و متناسب با سایز و ضخامت محصول ، بهترین روش را انتخاب کرد. از وسایلی مانند قیچی دستی برش میلگرد از نوع ساده که برای برش میلگرد هایی با قطر کم است، استفاده می شود.  قیمت قیچی میلگردبر دستی که بر پایه نصب می شود و مخصوص میلگرد هایی با قطر بالا است اندکی بالا تر از قیمت قیچی دستی برش میلگرد می باشد. در آخر قیمت قیچی میلگردبر برقی که برای هر نوع برشی قابل استفاده است مطرح می شود که این دستگاه قیمت های متفاوتی در بازار دارد.

در روش برش گرم، میلگردهای قطور با استفاده از گاز اکسیژن و دستگاه برنول تکه تکه می شوند. برش گرم با تغییراتی که در میلگرد ایجاد می کند مقاومت کششی آن قسمت را کاهش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود که تا حد امکان از برش گرم استفاده نشود.

قیچی خم و برش میلگرد

قیمت قیچی خم و برش میلگرد

این قیچی هیدرولیک است و هر کدام از آن ها الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز دارد که وظیفه این الکتروموتورها خم کردن یا برش دادن میلگردهایی است که ابعاد آن از 6 تا 32 میلی متر باشد.این دستگاه تیغه های متحرکی دارد که با فشار جک هیدرولیکی که در داخل دستگاه نصب شده است میلگردها را برش می دهد.

دستگاه خم و برش میلگرد

در ویدئوی پیش رو شما مشاهده خواهید کرد که با استفاده از این دستگاه چگونه آرماتور در سایزهای متفاوت را به اشکال گوناگون خم کرده یا برش می دهند. قیمت دستگاه خم و برش میلگرد در بازار ثابت نبوده و متناسب با نوع انتخابی شما قیمت متفاوت است.

قیچی برش میلگرد هیدرولیک BS35

قیچی میلگردبر هیدرولیک برای برش هایی که به سرعت بالا نیاز است بسیار کاربرد دارد. از هیدرولیک  BS35 برای برش با سرعت بالا و تا قطر 35 استفاده می کنند. وزن این قیچی مناسب است و به خاطر این که چرخ در زیر دستگاه تعبیه شده می توان  به راحتی جابه جا و حملش کرد. در این وسیله یک پدال وجود دارد که فشار بر دستگاه و میلگرد را کنترل می کند. قسمت قیچی میلگردبر هیدرولیک متفاوت و در دو مدل دستی و برقی در بازار موجود است.

برش به کمک پرتال برقی

این دستگاه برای خم و برش محصولاتی که سایز 18 تا  25 دارد، استفاده می شود. که در بعضی مواقع برای این که مانع از حرکت زیاد نشود به پایه وصل می شود.

دستگاه خاموت زن

به کمک این دستگاه می توان محصولاتی تا سایز 32 را در زوایای مختلف به صورت چهارگوش و گرد خاموت زد. این دستگاه به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک از قسمت های مختلفی چون نوار ، سیم و میله تشکیل شده اند.

میزکار خم و برش میلگرد

با توجه به مقاومت و سختی این محصول، هنگامی که می خواهند میلگرد را خم کنند به خاطر فشار زیادی که به اپراتورها وارد می کند از میزهای مخصوصی استفاده می کنند. ارتفاع این میزها متناسب با قد کسی است که می خواهد با دستگاه کار کند، اما این میزها دارای استاندارد اولیه است که 80 سانتی متر طول و 100 سانتی متر عرض دارد و طولی متناسب با طول میلگرد ها یعنی بین 2 تا 4 متر دارد. این تجهیزات را سعی می کنند که برای برش آرماتور استفاده کنند و برای بریدن مفتول ها و آرماتورهای بسته شده مثل شبکه یا قفس و …  به کار ببرند.

دستگاه حدیده

این دستگاه توانایی برش میلگرد های ساده را دارد و می تواند محصولاتی نوع ساده را تا سایز 50 و اگر میلگرد آج دار بود تا سایز 45 را برش دهد. این دستگاه جز وسایل بسیار خوبی است که قطعات را با استاندارد بالا و مطلوب متصل می کند.

آچار F شکل

این آچار از ساده ترین وسایل برای خم میلگرد های نازک است که شکل آن شبیه حرف F است و سر آن از جنس فولادی می باشد که مقاومت سختی دارد تا بتواند فشار وارده بر آهن را هنگام خم کردن تحمل کند. دهانه آچار با قطر محصول باید همخوان باشد تا عمل خم کردن به بهترین شکل انجام شود.

در پایان باید بدانید که در حین انجام این عملیات رعایت نکات ایمنی بسیار مهم و ضروری است که حافظ سلامت افراد می باشد. قیچی خم و برش میلگرد می تواند حوادث تلخ و جبران ناپذیری را به بار آورد اگر در حین انجام کار دقت لازم نباشد.

  • تا آنجایی که امکان دارد از روش سرد برای قیچی کردن محصولات استفاده کنید و سعی کنید تمام دقت و حواس خود را جمع برش کاری کنید.
  • سرعت خم کردن میلگرد به دما و نوع فولاد بستگی دارد.
  • حین کار حتما از وسایل ایمنی مانند کفش مناسب، دستکش مطمئن، کلاه ایمنی و لباس کار استفاده کنید.
  • در هنگامی که می خواهخید محصولات را انتقال دهید مراقبت های لازم از محیط و افراد را مدنظر داشته باشید.
  • به خاطر داشته باشید که مقاطع در کارگاه های آموزشی به صورت عمودی حمل می شوند تا به افراد آسیب وارد نشود.

امیدواریم مطلبی که مطالعه کردید متناسب با نیاز شما بوده باشد. لطفا نظرات خودت را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خلاصه مقاله فوق را در اینفوگرافیک زیر بخوانید

اطلاعات قیچی خم و برش میلگرد

 

دریافت PDF قیچی خم و برش میلگرد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *