دانشنامه و مقالات

راهنمای خرید میلگرد

نکات خرید میلگرد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

میلگرد در میان تمامی مقاطع فولادی آن محصولی می باشد که نقش کلیدی در تمامی پروژه های ساختمانی ایفا می کند. حضور پر رنگ این محصول به گونه ای می باشد که قیمت روز میلگرد تاثیر بسزایی در قیمت های نهایی در پروژه دارد. از همین رو اهمیت دارد تا با خرید درست و بجای خود ضمن صرف هزینه های بجا و به صرفه از حداکثر مقاومت این محصول در سازه خود بهره ببرید. این مقاله به عنوان راهنمای خرید میلگرد برای آن دسته عزیزانی تهیه شده که نیاز شناخت این محصولات را درک کرده باشند.

به طور کلی میلگرد میله های طویل و گردی می باشد که به دو شکل آجدار و ساده و مطابق با استاندارد ها و مقاومت های متفاوتی در صنعت تولید می گردد. این مقاطع عموما در طول های 6 و 12 متری تولید و به بازار عرضه می گردد که مصرف کنندگان با استفاده از شیوه های خم و قیچی میلگرد می توانند این محصول را در اندازه های مورد نیاز خود برش بزنند. ناگفته نماند قیچی خم و برش میلگرد شیوه ها و استانداردهای خود را دارد که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک مربوطه مراجعه نمائید.

همانگونه که اشاره کردیم این مقاطع فولادی را با استانداردهای متفاوتی می سازند. این محصول در ایران در واحدهای صنعتی ذوب آهن اصفهان، فولاد آذربایجان، مجتمع فولاد پارس، شرکت فولاد صنعتی و ساختمانی یزد و مطبق با استانداردهای  Din 488 – JIS G3 112 – GOST 5781 – ISIRI 3132 – ISIRI2909-1 تولید می گردد.

نکات مهم در خرید میلگرد

از نکات خرید میلگرد توجه به تناسب نوع استاندارد مقطع، میزان مقاومت آن، قطر با نوع کاربرد مقطع می باشد. به همین دلیل مهم است این خصوصیات را به تفکیک بشناسید.

  • استاندارد انواع میلگرد

اولین و می توان گفت بهترین برند میلگرد در ایران به نوعی مقاطع تولیدی توسط ذوب آهن اصفهان می باشد. در این واحد صنعتی مقاطع بر اساس استاندارد GOST 5781 کشور روسیه اشاره کرد. از دیگر استانداردهایی که اغلب توسط صنایع تولیدی برای تولید این محصول بکار برده می شود شامل JIS G3112  کشور ژاپن ، DIN 488 آلمان،ISO 6935 ، ISIRI 2909-1 ، ANSI/AWS D 1.4 ایالت متحده و BS 4449 انگلستان می باشد.

  • سایز میلگرد

به طور معمول واحدهای صنعتی قابلیت تولید این محصول را در قطرهای بین 6 تا 60 میلیمتر تولید دارند. اما با این تفاوت که از قطرهای بین 6 تا 32 میلیمتر را به صورت معمول تولید می گردد در صورتیکه قطرهای بزرگ تر را مطابق با سفارش مشتری ساخته می شود. این داستان در طول آن هم صدق می کند. به این صورت که طول های رایج در آن برابر با 12 متر بوده ولی مقاطع با قطر کمتر از 10 میلیمتر به صورت کلاف روانه بازار می شود.

  • نوع آج میلگرد

مقاطع فولادی آجدار را در سه گروه A2 – A3 – A4 دسته بندی می کنند. مقاطع فولادی A2 در دسته مقاطع آجدار مارپیچی با زاویه 45 درجه می باشد که دارای 19 درجه تغییر شکل نسبی می باشد. این مقاطع جزء میلگردهای نیمه سخت قرار می گیرد که که اغلب برای استفاده از آن در عملیات های جوشکاری با مشورت مهندس ناظر مورد استفاده قرار می گیرد ولی اغلب در خاموت زنی و ساختمان سازی کاربرد دارد. مقاومت تسلیم این مقاطع برابر با 3000 سانتی متر مربع و مقاومت کششی آن برابر با 5000 سانتی متر مربع می باشد.

میلگرد A3 دارای آج های جناقی بوده که جزء مقاطع تقریبا سخت قرار می گیرد. این گرید از مقاطع دارای آنالیز 400 ، تنش گسیختگی 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش جاری 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. این استاندارد با 14 درصد تغییر شکل نسبی جوش پذیری خوبی نداشته به همین دلیل باید حتما از آن در کاربردهایی که به صورت عمودی می باشد استفاده شود. دقت کنید که به هیچ وجه از آن در کاربردهای جوشکاری و تغییر شکل مورد استفاده قرار ندهید.

مقاطع A4 نیز جزء مقاطع سخت قرار می گیرد. شکل آج های آن به دو صورت جناقی و مارپیچ می باشد به همین دلیل به آن آجدار مرکب نیزمی گویند. آنالیز این مقاطع 500 است همچنین دارای تنش تسلیم 500 بوده که بسیار شکننده می باشد و برای استفاده در کاربردهای خمکاری اصلا مناسب نیست. مقایسه کیفیت میلگرد ها با توجه به این مشخصات فنی به راحتی امکان پذیر است. به این ترتیب برای عملیات های خاموت زنی به شما توصیه می شود از میلگردهای A2 در عملیات های خاموت زنی، مقاطع A3 را به صورت طولی در ستون یا دیوار و مقاطع A4 را اغلب در کارهای صنعتی و سخت استفاده کنید.

  • نوع بسته بندی میلگرد ها

به طور کلی مقاطغ فولادی به دو صورت کلاف و شاخه ای بسته بندی و به بازار عرضه می شوند. میلگرد های با ضخامت کم و مفتولی به صورت کلاف به دور قرقره ای پیچیده و بسته بندی می شوند. مقاطع با ضخامت بالا به صورت 12 متری و شاخه در تناژهای 2 تا 5 تنی بسته بندی می شوند. پس به قطر اسمی میلگرد علامت مخصوص حک شده بر روی آن و تطابق آن با سطح مقطع اطمینان حاصل کنید.

  • مشخصات فنی و خواص مکانیکی محصول

ماده اولیه و میزان خلوص محصول، نحوه تولید آن، روش سردکاری و ویژگی های کرنش خمش و کشش این مقاطع از ویژگی های بسیار مهمی می باشد که به رفتار محصول در سازه تاثیرگذار بوده که باید شما به آن دقت نمائید. فسفر، کربن، گوگرد، سیلیسیم، منگنز از پایه های اساسی در تولید این محصول است که تاصیر زیادی بر میزان استحکام شکل پذیری جوش پذیری و… دارد.

به عنوان مثال تنش تسلیم به حداکثر نیرویی که میلگرد می تواند تا تغییر شکل دائمی می تواند تحمل کند می گویند که در صورتی که این نیرو افزایش یابد مقطع به حالت اولیه بار نخواهد برگشت و دچار تغییر پلاستیک می شود. پس دقت کنید در اینجا به خاصیت برگشت پذیری خاصیت الاستیک و برگشت ناپذیری را خاصیت پلاستیک می گویند. معیار مهم دیگر در خرید این محصول میزان تنش تسلیم می باشد. این معیار بر اساس مگاپاسکال بوده که بر روی همه کارت مشخصات فنی محصول حک شده است. مقاومت کششی نیز همان نیرویی می باشد که مقطع پیش از شکست تحمل خواهد کرد. این خاصیت را می توان براساس آلیاژی سازی، کار سرد و عملیات حرارتی مشخص کرد. استحکام کششی را مطابق با میزان ازدیاد کشش محصول و طول نسبی آن اندازه گیری کرد.

10 نکته ای که باید پیش از خرید میلگرد بدانید:

در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که هر شخص پیش از هر اقدامی در جهت خرید مقاطع فولادی از قبیل میلگرد باید مد نظر داشته باشد.

  1. دریافت مشاوره از کارشناسان فروش میلگرد

در اولین اقدام خود نسبت به خرید میلگرد و یا در کل مقاطع فولادی توصیه می شود ابتدا با کارشناسان و متخصصان فروش همان محصول ارتباط برقرار کنید چرا که پیش از هر اقدامی در این بازار متنوع انتخاب اصولی وزن سایز مقدار و نوع میلگرد باید حتما با نوع پروژه شما همخوانی داشته باشد تا متضرر وقت و هزینه های گزاف نشوید. کارشناسان فروش ما در آهن سه آماده ارائه خدمات مشاوره خرید و فروش به صورت رایگان به مشتریان خود می باشند. شما می توانید با شماره 35156-031 با ما در ارتباط باشید.

  1. تحقیق و اطمینان از نوع محصول مورد نیاز

پس از ارتباط با کارشناس از دیگر راه های حصول اطمینان از محصول مورد نیاز می تواند مطالعه مقالات مرتبط در بخش مقالات فولاد در وب سایت آهن سه می باشد. هر آنچه می توانید و از هر طریقی نسبت به محصول مورد نیازتان اطمینان حاصل کنید زیرا که سهل انگاری و اشتباه در خرید عواقب زیادی از لحاظ مالی و وقت دارد.

  1. اطلاع از میزان بار مورد نیاز

براساس مشاوره ها با پیمانکار پروژه معمار و مشاوران فروش میزان دقیق بار مورد نیازتان را تعیین کنید. در این بخش لازم به ذکر است در صورتیکه میزان بار مورد نیازتان ظرفیتی محدود و کم تر از 25 تن داشت شما قادر به خرید میلگرد از کارخانه نمی باشید از همین رو لازم است از طریق فروشگاه های معتبر نسبت به خرید میلگرد اقدام نمائید.

  1. بررسی قیمت ها از طریق کانال های مختلف

در حال حاضر بازار هایی از قبیل فولاد و آهن آلات از شرایط بسیار پر نوسان برخوردار است. به همین دلیل لازم است از طریق راه های ارتباطی متنوع از قبیل تلگرام، واتساپ، وب سایت و… از قیمت محصولات اطلاع بگیرید.

  1. استعلام قیمت قبل از اقدام به خرید

از دیگر راه های اطلاع از قیمت روز میلگرد ارتباط با مشاوران فروش در مراکز معتبر فروش آهن می باشد. بسیار دیده شده در این بازار رقابتی فروشندگان قیمت های متنوعی به خریداران داده اند، پس از پیگیری ها و یافتن ارزانترین قیمت میلگرد باید نسبت به دریافت پیش فاکتور اقدام نمائید.

  1. دریافت پیش فاکتور

قبل از پرداخت هر هزینه ای باید از انجام قطعی معامله قیمت نوع و میزان بار محصول در فاکتورها مشخص می باشد. وجود فاکتور در معاملات موجب ایجاد شفافیت در خرید برای هر دو طرف معامله خواهد شد.

  1. ارسال تاییدیه قبل از خرید به کارشناس فروش

حتی بعد از ارسال فاکتور فروش از سوی فروشنده باید حتما باید با فروشنده باری دیگر تماس حاصل فرمایید و از صحت فاکتور خود اطمینان یابید.

  1. اجتناب از تسویه کامل پیش از تحویل کالا

در این زمان توجه کنید که بار را تحویل گرفته سپس از رویت کامل محصول و اطمینان از سلامت آن مبلغی که مشخص شده است را واریز نمائید.

  1. حصول اطمینان از وزن بار خریداری شده پیش از پرداخت

در زمان تحویل بار حتما از تطابق وزن نوشته شده در فاکتور و بار فرستاده شده اطمینان حاصل نمائید.

  1. بررسی بار خریداری شده پس از دریافت بار

در این زمان حتما پس از تطابق وزن موجود در فاکتور و وزن بار فرستاده شده، باید به رنگ محصول که مبادا دارای زنگ زدگی یا خوردگی باشد،  پیچ یا تاب داشتن محصول دقت نمائید. نکته دیگر علامت حک شده بر روی محصول می باشد. هر کارخانه ای بر روی محصول خود علامتی حک کرده که راه شناخت را برای مشتریان راحت کرده باشد. پی به آن دقت نمائید.

میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟

بهترین برند میلگرد

کسب عنوان برترین تولید کننده میلگرد در ایران مستلزم مجهز بودن واحد صنعتی به دستگاه ها و تجهیزات به روز دنیا، واحد های آزمایشگاهی تست و کنترل کیفی محصولات تولیدی، استفاده از مواد اولیه مرغوب و تولید محصولات تحت استانداردهای بروز دنیا می باشد. در ایران واحدهای صنعتی هستند که محصولات فولادی مرغوب تولید و به بازار عرضه می کنند.

لیست کارخانجات تولید میلگرد را می توانیم به ترتیب مرغوبیت کالا به صورت زیر عنوان کنیم:

  • ذوب آهن اصفهان
  • کارخانه فولاد کویر کاشان
  • مجتمع فولاد خراسان
  • کارخانه فولاد میانه
  • فولاد آناهیتا گیلان
  • مجتمع فولاد روهینا
  • شرکت فولاد کوثر اهواز
  • فولاد بافق یزد
  • فولاد ابرکوه یزد
  • مجتمع فولاد شاهین بناب

بهترین نوع میلگرد در بازار کدام است؟

در بازار مقاطع فولادی بهترین نوع میلگرد یا بهترین کارخانه میلگرد ایران را به نوعی می توان میلگرد ذوب آهن اصفهان دانست. چراکه این واحد صنعتی با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه محصولاتی با کیفیت و مرغوب به مشتریان خود ارائه می دهد. این واحد صنعتی با دارا بودن 550 هزار تن ظرفیت تولید مقاطع فولادی در سال شروع به کار کرد که تا به امروز به ظرفیت 3 میلیون و 600 هزار تن مقاطع فولادی در سال رسیده است.

این واحد صنعتی همچنین مقاطع خود را مطابق با استاندارد ملی به شماره 3132 تولید می نماید. کیفیت محصولات این کارخانه به گونه ای بوده که موفق به کسب گواهینامه استاندارد تولید با بالاترین سطح کیفی شده است.

بهترین برند میلگرد

بازار مقاطع فولادی از جمله میلگرد از تنوع بالایی برخوردار است. از همین رو جهت شناخت بهترین برند میلگرد برای ساختمان سازی شما باید معیارهای یک میلگرد خوب و مرغوب را بشناسید. این معیارها به ترتیب زیر می باشد:

  • کارخانه تولید کننده محصول
  • استانداردها و روش های بکار گرفته شده برای تولید
  • نوع ماده اولیه
  • ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در ساخت
  • تناسب استاندارد بکار رفته در ساخت محصول با منطقه مورد استفاده
  • تناسب ضخامت محصول با کاربرد آن
  • توجه به نکات درج شده گواهینامه فنی محصول

تناسب مقطع با محیط مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است. سوال اینجاست چرا میلگرد باید با موقعیت جغرافیایی مورد استفاده آن همخوانی داشته باشد. عموما مقاطع فولادی مانند میلگرد را مطابق با استاندارد خاص همان منطقه تولید می نمایند. به عنوان مثال مقاطع تولیدی براساس استاندارد اتحادیه اروا به گونه ای می باشد که برای استفاده در ایران به دلیل میزان بالای زمین لرزه ای که دارد به هیچ وجه توصیه نمی شود.

مقایسه کیفیت میلگردها

شمش های فولادی مورد استفاده در ساخت میلگرد دارای کلاس آنالیز متفاوتی می باشد که پس از ساخت محصول موجب تغییرات در رفتار محصول می شود. به همین ترتیب دو شیوه در ساخت میلگرد متداول است:

  • میلگرد ترمکس

میلگرد تولید شده به شیوه ترمکس مقاطعی می باشد که برای رساندن آن به مقاومت مورد نیاز، محصول را که دارای دمای بالایی بوده از داخل لوله های آب سرد عبور داده و به صورت یکباره خنک می کنند. در این صورت لایه بیرونی محصول دارای مقاومت بالاتر از مغز محصول خواهد داشت. به همین ترتیب مقاطع تولیدی به این شیوه مقاومت بالایی در برابر زمین لرزه و تکان های شدید از خود نشان نمی دهد. این شیوه ای می باشد که اغلب در کارخانه ذوب آهن اصفهان بکار برده می شود و به هیچ عنوان استفاده از این مقاطع در مناطق زلزله خیز توصیه نمی شود.

  • میلگرد آلیاژسازی

در فرآیند آلیاژسازی به مواد اولیه این محصول فروآلیاژها اضافه خواهد شد و سپس محصول تولید می گردد.پس از تولید این محصول با قرار دادن آن در هوای آزاد به محصول فرصت لازم داده می شود تا در فرصت لازم خنک شود. به این ترتیب خنک شدن محصول به مرور زمان موجب یکسان شدن خواص شیمیایی و مکانیکی در محصول خواهد شد. به همین ترتیب میلگردهای آلیاژسازی در مواقع تکان های شدید در هنگام زمین لرزه رفتار یکسان و یکنواختی از خود نشان خواهد داد.

قیمت میلگرد نیز متاثر از تمامی خصوصیات محصول همچنین استاندارد کارخانه تولید کننده می باشد ضمن آنکه ارتباط مستقیمی با قیمت شمش فولادی به عنوان ماده اولیه آن دارد. شما عزیزان می توانید برای دریافت قیمت روز میلگرد به لینک آن مراجعه کنید.

راهنمای خرید میلگرد

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”outline” style=”square” message_box_color=”juicy_pink” icon_fontawesome=”fa fa-file-pdf-o”]

دریافت PDF راهنمای خرید میلگرد

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *