دانشنامه و مقالات

طول مهاری میلگرد فونداسیون

محاسبه طول مهاری و همپوشانی میلگرد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

طول مهاری میلگرد چیست؟

ساختمان سازی مطابق با اصول به دلیل اهمیت بالا در حفظ سلامت بشر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از همین رو سازمان ها و مهندسان ساختمان سازی قوانینی را وضع کرده اند تا در سایه ی رعایت این قوانین سازه هایی با مقاومت بالا بسازند. این مبحث بسیار گسترده است که ما در این مقاله به معرفی و بررسی طول مهاری میلگرد پرداخته ایم. ضمن آن که می توانید قیمت روز میلگرد را از این لینک دریافت نمائید. طول مهاری و طول همپوشانی دو اصطلاحی هستند که خیلی از افراد را در شناخت آن با مشکل روبرو کرده است. طول مهاری عبارت است از طول لازم در انتقال تنش به بتن و طول همپوشانی نیز طول مورد نیاز در آرماتور جهت انتقال تنش به مقاطع دیگر است.

محاسبه طول مهاری میلگرد

در واقع به میزان طولی از آرماتور که باید در درون بتن قرار گیرد تا به پیوستگی لازم بین فولاد و بتن دست یابد طول مهاری گویند. به این منظور و به جهت مقابله با نیروهای آرماتور انتهای مقاطع که بیرون از بتن قرار دارد را در درون بتن قرار می دهند. و اما طول همپوشانی، این میزان در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که در آرماتور تنش وجود دارد ولی طول آرماتور به اندازه کل مقطع نباشد مانند حالتی که در ستون قرار دارد. اخیرا در ساختمان سازی ارتفاع ستون ها را معمولا تا ارتفاع 100 اینچ بنا می کنند که آماتوری با این ابعاد وجود ندارد و حتی اگر وجود داشت از لحاظ مقاومت کاری درست بود. بنابراین برای مقاطع را برای هر دو طبقه از ساخت برش می دهند. سپس در محل برش خورده تنش را از آرماتوری به آرماتور دیگر منتقل کنند. به این منظور میرانی از میلگرد دوم را در کنار میلگرد اول قرار داده و پایین تر از محل برش به یکدیگر متصل می کنند. این میزان که دو مقطع در کنار یکدیگر قرار گرفته اند طول همپوشانی نام دارد. این توضیحات را در قالب مثالی بهتر درک خواهید کرد. در تصویر زیر برای دست یابی به اتصال یکپارچه بین آرماتور و بتن به طول مهاری به اندازه ده برابر قطر مقطع نیاز داریم و از آنجایی که فاصله ای در انتهای مقطع نمی باشد آرماتور با زاویه 90 درجه خم شده است که می توان از سایر حالات برای خم آرماتور نیز استفاده کرد.

طول مهاری میلگرد مستقیم

 

طول مهاری میلگرد قلابدار

 

با توجه به آن چه در ادامه این مطلب (که مطابق با مبحث 9-21 مقررات ملی ساختمان تهیه و تنظیم شده است) تمامی مقاطع آجدار استفاده شده در بتن مهار شوند و متناسب با آن چه گفته می شود به یکدیگر متصل شوند. این قوانین شامل حال تمامی ساختمان هایی که دارای شکل پذیری کم داشته و تحت اثربارهای جانبی مانند زمین لرزه قرار دارند همچنین تمامی مقاطع مانند آرماتور که تحت تاثیر بارهای استاتیک قرار دارند می شود. دقت کنید این قوانین برای ساختمان هایی که تحت تاثیر بارهای دینامیکی قرار داشته باشند صدق نمی کند. در ساختمان هایی که بتن آرمه نیروهای کششی و یا فشاری که در میلگرد وجود دارد باید با استفاده از قوانین مهار شده و به بتن منتقل یابد. این کار به سه صورت امکان پذیر است:

  1. پیوستگی موجود بین بتن و آرماتور در سطح جانبی آرماتور
  2. ایجاد قلاب استاندارد در انتهای میلگرد
  3. به کارگیری وسائل مکانیکی در طول میلگرد

طول گیرایی میلگردهای کششی

مهار میلگرد های کششی (طول مهاری میلگرد در کشش) به این گونه است که انتهای آرماتورها را خم کرده و به شکل قلاب در خواهند آورد. سپس جهت انتقال نبروی Abfy از آرماتور به بتن لازم است تا علاوه بر قلاب انتهای مقطع میزان اضافی مستقیم مقطع از قسمت انتهایی آزاد مقطع در بتن قرار گیرد. بنابراین طول گیرایی میلگرد قلابدار به حداقل طول اضافه به همراه شعاع قلاب انتهایی آن و قطر مقطع که برای انتقال نیروی Abfy  مورد نیاز است گفته می شود. لازم به ذکر است قلاب ها برای مهار آرماتور فشاری تاثیر چندانی ندارد. ضمن آنکه لازم است از میزان توانایی مناسب وسائل مکانیکی جهت انتقال نیرو می بایست از طریق آزمایش و یا روش محاسباتی شناخته شده استفاده شود و از هر وسیله مکانیکی که بتوان بدون بروز خسارت به بتن نیروی مقاومت آرماتورها را منتقل کند می توانید استفاده نمائید. طول گیرایی یک مقطع در کشش (ld) برابر با کفدار بدست آمده از رابطه زیر در نظر گرفته می شود که در حالت کلی کمتر از 300 میلیمتر لحاظ نمی شود. دقت کنید میزان   نباید بیش از 2.5 لحاظ شود. برای سهولت در انجام این محاسبات در صورتی که فاصله آزاد مقاطع و پوشش روی آن ها کمتر از db  نبود و یا فاصله آزاد مقاطع کمتر از  db2 و پوشش روی آن کمتر از db نبود این میزان را (   ) برابر با 1.5 در نظر بگیرید.

محاسبه طول گیرایی میلگرد کششی

طول مهاری میلگرد قلابدار چیست؟

همانگونه که مطالعه نمودید ایجاد قلاب استاندارد در انتهای مقاطع از دیگر راه های ایجاد طول مهاری در سازه است. که از قوانین زیر پیروی می کند:

  1. آرماتور های اصلی
  • قلاب انتهایی 180 درجه (خم نیم دایره) به علاوه حداقل db4 طول مستقیم ولی نه کمتر از 60 میلیتر در انتهای آزاد مقطع
  • خم گونیا یا 90 درجه به علاوه طول مستقیم برابر حداقل db12 در انتهای آزاد مقطع
  1. جهت میلگردهای تقسیم و خاموت
  • خم گونیا یا 90 درجه به علاوه db6 طول مستقیم اما نه کمتر از 60 میلیمتر در انتهای آزاد مقطع برای طول مهاری میلگرد 16 (طول مهاری میلگرد 18) و کمتر از آن
  • خم گونیا یا 90 درجه به علاوه db2 طول مستقیم در انتهای آزاد آرماتور برای مقاطعی که دارای قطر بیش از 16 میلیمتر و کمتر از 25 میلیمتر دارند.
  • خم چنگک یا 135 درجه به علاوه حداقل db6 طول مستقیم اما نه کمتر از 60 میلیمتر در انتهای آزاد مقطع

محاسبه میزان اورلب میلگرد

قطر داخلی خم ها (محاسبه طول اورلب میلگرد) باید از مقادیر موجود در جدول پیروی شود. خم گونیا مقاطع با قطر 36 میلیمتر که نیاز به 90 درجه خم یا حتی در مواردی زاویه بیشتر خم نیاز است باید مطابق با شیوه خاصی انجام شود. قطر داخلی خم ها جهت خاموت هایی با قطر کمتر از 16 میلیمتر از db4 نباید کمتر باشد.

محاسبه طول مهاری آرماتور

محاسبه طول مهاری میلگرد

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”outline” style=”square” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-file-excel-o”]

اکسل طول مهاری میلگرد

[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”outline” style=”square” message_box_color=”juicy_pink” icon_fontawesome=”fa fa-file-pdf-o”]

دریافت PDF طول مهاری میلگرد فونداسیون

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *